Choć sprawa może wydawać się banalna, nie każdy od razu jest w stanie wskazać różnice pomiędzy zaproszeniem ślubnym a zawiadomieniem o ślubie. Komu wręczamy zaproszenie, a komu zawiadomienie, w jakiej formie i czym właściwie jest do tego wszystkiego „save the date”?

Zawiadomienie ślubne – co to i kto je otrzymuje?

Co oznacza zawiadomienie o ślubie? To forma powiadomienia bliskich osób o naszym zamiarze zmiany stanu cywilnego. Nie jest to zaproszenie na ślub. Osobom, którym zamierzamy je wręczyć, nie musimy wysyłać zawiadomienia o ślubie. Dla kogo w takim razie jest zawiadomienie o ślubie? Dla znajomych, dla współpracowników z firmy, sąsiadów, starych znajomych – słowem tych wszystkich, których nie jesteśmy w stanie zaprosić na wesele, ale których chętnie zobaczymy w kościele bądź w urzędzie w tym ważnym dla nas dniu. Jak powinniśmy zawiadomić te osoby? Pocztą (wysyłając zawiadomienie), telefonicznie bądź osobiście. Chociaż coraz częściej zdarzają się mailowe zawiadomienia o ślubie bądź takie z wykorzystaniem Facebooka.

Mailowe zawiadomienie na ślub – czy wypada?

Czy savoir vivre pozwala na wysłanie zawiadomienia o ślubie maile lub przez organizację wydarzenia na Facebooku? Odpowiedź jak zawsze nie jest prosta. Możemy mailowo zawiadomić o ślubie naszych współpracowników (chociaż oczywiście zależy to od tego, jak luźna atmosfera panuje w naszym miejscu pracy – np. niektóre korporacje nie pozwalają na takie zachowanie), osoby, z którymi utrzymujemy głównie mailowy kontakt oraz przede wszystkim naszych rówieśników i osoby młodsze. Dlaczego? Kwestia znajomości technologii i zdecydowanie mniejszego przywiązania do tradycji. Tak samo wyglądać będzie kwestia zawiadomienia o ślubie przez Facebooka – to dobry pomysł w przypadku naszych znajomych, ale już starszą ciocię bądź wiekowego sąsiada warto zawiadomić osobiście, telefonicznie bądź wysyłając zawiadomienie pocztą. To także kwestia naszych osobistych przekonań – niektórzy po prostu nie wyobrażają sobie mailowego zawiadomienia o ślubie.

Zaproszenie ślubne – komu je wręczać?

Zaproszenie na ślub wręczamy osobom, które zapraszamy na ślub oraz wesele. W zaproszeniu ślubnym informujemy więc nie tylko o adresie kościoła bądź urzędu i godzinie ślubu, ale podajemy także dane miejsca, w którym odbędzie się zabawa. Na zaproszeniu umieszczamy także skrót RSVP oraz inne ważne dla nas informacje. Wiele osób zadaje pytanie, czy zaproszenia na ślub należy wręczać osobiście, czy też można wysłać je pocztą. Zakłada się, że jeśli osoby, które chcemy zaprosić, mieszkają niedaleko, wypada pojawić się w ich domu z zaproszeniem osobiście. Jeśli natomiast chcemy zaprosić kogoś, kto mieszka bardzo daleko, np. kilkaset kilometrów a nawet w innym kraju, zaproszenie ślubne możemy wysłać pocztą.

Kiedy natomiast należy wręczyć zaproszenie ślubne i kiedy takie zaproszenia zamówić? Zapraszamy do naszego wpisu Kiedy zamawiać i wręczać zaproszenia ślubne.

Save the date, czyli zarezeruj datę

Nie tylko zawiadomienie i zaproszenie na ślub – czym jest save the date?

„Save the date”, czyli z angielskiego, „zarezerwuj datę” to niesamowicie przydatny zwyczaj, z którym można spotkać się coraz wcześniej. Oczekiwanie na wolny termin wymarzonej sali weselnej i konieczność zorganizowania wielu innych rzeczy sprawia, że termin ślubu i wesela ustala się na rok, dwa (a czasem nawet więcej!) naprzód. Za wcześnie więc na wysyłanie zaproszeń czy zawiadomień o ślubie. Dlatego, aby mieć pewność, że nasi goście dotrą i nie będą sobie planować nic innego na ten termin, informujemy ich o tym, że się zaręczyliśmy a ślub odbędzie się tego konkretnego dnia – i nic więcej. Czy warto stosować save the date? Zaproszenia ślubne wręcza się na tyle późno, że część osób może mieć już zaplanowane wakacje (w końcu lato to czas urlopów, a właśnie latem odbywa się większość uroczystości). Może zdarzyć się także, że w rodzinie dojdzie do kolejnych zaręczyn. Aby nikt nie „zajął” naszego terminu, warto jak najszybciej zarezerwować datę.

Przeczytaj więcej wpisów na naszym blogu